Metaverset

Der er en del postyr omkring Facebooks planer for et såkaldt "Metavers". De mange forestillinger omkring hvad det er og hvad det skal bruges til får en klokke til at ringe hos mig. Jeg genkender nemlig historierne fra min tid som forsker på området.

Jeg var sandsynligvis den første i Danmark til at udforske det som i dag kaldes Metaverset. Udtrykket er oprindlige opfundet af forfatteren Neal Stephenson som jeg besøgte og interviewede for DR i Seatle i 1996.

Jeg deltog i de første konferencer om hvordan man kunne bygge det og jeg skrev en phd-afhandling om det første rigtige "metavers"  (3D cyberspacesystemet Active Worlds). 

I dette meget tidlige eksplorative arbejde udviklede vi en række metoder og begreber som kan bruges til at analysere og forstå de kulturelle formationer og udtryk som man kan finde i de allerede eksisterende dele af metaverset og i det kommende generelle metavers.

Hvis man er interesseret i at læse publikationerne, men har svært ved at finde dem, så send mig en mail. Jeg sender hjertens gerne et link eller en pdf-kopi.

Disse publikationer handler alle om hvad Metaverset er for en størrelse  og om hvordan vi kan forholde os til det:

Hansen, K. (2011). To Meet without Actually Meeting: Cultural Models of Virtual Rituals in 3D Cyberspace. I A. Geertz, & J. Sinding (red.), Religious Narrative, Cognition and Culture: Image and Word in the Mind of Narrative Equinox Publishing. http://www.equinoxpub.com/equinox/books/showbook.asp?bkid=256

Hansen, K. (2002): The Design of Public Virtual Spaces in 3D Virtual worlds on the Internet. In: Qvortrup, L. (ed.): Virtual Space. Spaciality in Inhabited 3D worlds. Springer-Verlag, London.

Hansen, K. (1999): Trinket og Midnight Madness blev gift – eller blev de? En kognitionsetnologisk analyse af ritualstrukturer og rituel praksis blandt avatarer i 3D cyberspace (1999). Paper præsenteret på  konferencen: “Cyberkultur og Teknologi”, Institut for Litteraturvidenskab, Københavns Universitet, 26-27. Maj. 

Barbatsis, G. Fegan, M. & Hansen, K. (1999). The Performance of Cyberspace: An Exploration Into Computer Mediated Reality. With  Electronic Journal of Computer Mediated Communication. Vol. 5. Issue 1, September.  Annenberg School for Communication. University of Southern California. 

Barbatsis, G, Fegan, M. & Hansen, K. (1999)Forestillingen om Cyberspace – på opdagelse i den computer-medierede verden. . In: Jensen, J. F.(ed.): Internet, World Wide Web og Netværkskommunik@tion (FISK-serien nr. 4).  Aalborg Universitetsforlag. Aalborg.

Hansen, K. (1999): Internettets sociologi – et spørgsmål om virtuel kultur. In: Jensen, J. F.(ed.) : Internet, World Wide Web og Netværkskommunik@tion (FISK-serien nr. 4).  Aalborg Universitetsforlag. Aalborg. 

Hansen, K. (1999): Den virtuelle kulturs paradoks. Kronik i Dagbladet Information. 13. August.

Hansen, K. (1996): Cyberspace. En introduktion til 3D Internet. Aalborg Universitet. Institut for Kommunikation og psykologi.